fredag 6 juni 2008

Nationaldagen och mjölbykändisar

Jag var med brollan och hans barn i Skänninge idag för att fira. Det är faktist tur att nationaldagen finns, annars hade inte Skänninge haft en chans att överleva. På nationaldagen är alla vägar in till staden avspärrade med tejp. Vid varje avspärrning står det en gammal gubbe som säger "30 kronor för varje person" och när man betalt sträcker han stolt fram en broschyr som han jobbat på resterande del av året. I broschyren finns "programmet". För 30 kronor får man höra musikkåren, sitta i ett stort vitt tält och se väldigt många gamla bilar. För pengarna de samlar in under dagen förser de staden med el, vatten och mat för resten av året.

Mellan musikkårslyssningen och min oengagerade bilinspektion såg jag "Emma för en femma". "Emma för en femma" är egentligen bara ett bekant ansikte. Allt jag vet om henne är smeknamnet som hon fick under gymnasiet. Alla visste det. Tydligen tyckte hon det var kul att ligga, och det fick gick inte ann. Nu har hon barn i alla fall och såg rätt nöjd ut, så hon fick nog inte men för livet. En annan tjej kallades försten för"Katta hängpatta" på gymnasiet, hon hade tydligen en lång o en kort tutte. Henne kände jag inte heller. Jag kallades inte för nått. Tur.

Inga kommentarer: