måndag 24 november 2008

Ja, krönikan jag lovade er...

...som aldrig blev publicerad i corren.

Jag fastnar framför en gammal fredagsbilaga, den med Orup och Lena PH på framsidan. Min blick glider automatiskt mot Orup. Hjärtat börjar skälva, min andning ökar. Men med ett abrupt slut riktas all min uppmärksamhet istället mot Lena. Hennes överläpp har drabbats av trycksvärta. Jag försöker trycksvärta Orups läpp också för att skapa jämvikt i bilden, men utan resultat. Snart inser jag att det inte alls handlar om något olyckligt kladd. Det är bara Lena som ogenerat lagt till med mustasch. Hon har helt sonika dumpat det kvinnliga idealet och odlat en nätt liten tangorabatt.

Så skulle det kunna vara. Fast förmodligen handlar det nog snarare om en miss i vaxningsschemat vilket nu lett till att cirka 100 000 läsare fått ta del av den obekväma sanningen om kvinnors hårväxt. Vi har lyckats lura män i närmare 30 år, men den eran fick ett snabbt slut med denna bild.

Jag kan ha fel, det kan va ett aktivt val. Hon kanske har jobbat som ett as för att hennes mustasch ska få det där lilla extra. Det ser ju jag det att det är ingen amatör som ligger bakom den där lilla petita muschen, inte. Kanske utväxlar hon tips med pojkvännen framför badrumsspegeln på mornarna. De kanske till och med brukar skojgnabbas om den, ”din är så fin”, ”nej, din är finare”, ”nej din är”. Det är möjligt att hon lagt ned precis lika mycket tid på att få den stilig som jag och 80% av den mörkhåriga befolkningen jobbar på att få bort den helt.

Man kanske skulle låta mustaschen få köra sitt race, tänker jag och öppnar bilagan. Man vill ju trots allt ligga i framkant av kvinnlig jämställdhet. En liten Hitlerinspererad variant kanske skulle kunna vara nått. Snyggast musche till jul? The bet is on Lena PH.

Inga kommentarer: