onsdag 28 oktober 2009

Dagen Idiomatiska uttryck

Ana ugglor i mossen- Ana oråd

Igår hittade jag en säng för 300 svenska kronor inklusive hemkörning på Blocket. Jag var snabb som en hök på telefon och high fivade med alla på kontoret när affären var i hamn.
-Lite klorin, överdrag, bakteriedödande medel och en bäddmadrass och den sängen kommer va som en hästens, bräkte jag på på kontoret.

Jag kommer hem, vankar av och an, men ingen säng tar kontakt med mig. När jag ringer upp berättar de att det kört ihop sig och att de inte hittat mitt nummer nååånstans för att höra av sig. "Ingen fara Maria, det går bra att ni lämnar den imorgon". Så säger jag, go som jag är.

Dagen efter kör jag på i samma anda som om inget nederlag skett.
-whöööhöööö... jag kommer ha en säng i natt!
Innan jag drar hem från jobbet ringer jag ändå upp och dubbelkollar att allt är okej "Ni kommer la med sängen?" Svaret" jajjemensan" känns tryggt och med Bungan i släptåg som bärhjälp skyndar jag hem. När de överskridit den akademiska kvarten ringer jag upp.
-eh...hej jag ville bara kolla att ni hitt..(klick).
Say what.... och så ringer jag upp igen, och igen och igen...men inget svar.

Efter en timma skickar jag ett sms. "Jag vill bara veta om ni kommer komma" snabbt får jag svaret "Vi fick fel med bilen. På väg, har inte kunnat ringa. Där om ca 30 minuter". Men efter exakt 2.5 timmar efter avtalade tid kommer det, dagens idiomatiska yttryck. "Martin, Bungan, JAG ANAR UGGLOR I MOSSEN".

sammanfattning för Lina och andra som inte orkar läsa: Ugglor i mossen kan man alltså ana när man köper en säng och vederbörande inte kommer på utsatt tid är svår att få tag i och kommer med konstiga ursäkter.

Inga kommentarer: