lördag 31 oktober 2009

Dagens idiomatiska uttryck

Använda apostlahästarna-Gå till fots. Från Jesu apostlar (lärjungar) som inte red på sina missionsresor utan gick till fots. Uttryck vid en längre förflyttning när inget färdmedel finns att tillgå.

Igår hade alla i hela Stockholm bestämt sig för att åka samma buss som mig till IKEA. Men vad gjorde väl det när busschaufför spexade hela tiden, och ett fan av spexare det är jag allt. Han gick ut hårt med att besvara min fråga hur lång tid det skulle ta.
- Ungefär 2 dagar med övernattning
-O herre, svarade jag o satte mig lydigt ner.
Sen körde skojaren på tills vi kom fram. Då klappade alla händerna och en blev så till sig att han utropade bravo i ren extas.

På IKEA köpte jag ben till en säng jag blivit snuvad på och ett överdrag till en säng jag blivit snuvad på. Min sängjakt börjar bli ett skämt men det är en annan historia.

När vi käkar IKEA-lurre inser vi att bussen går om fem minuter vilket medför att vi slänger ner besticken så maten flyger till grannbordet, springer runt, runt, runt, i denna sjuka, sjuka lokal IKEA skapat för att man ska missa bussen och stanna lite, lite till.

Mina ben får eget liv och springer som de aldrig sprungit förr, Jag känner mig som en jamican på kordistans. Trot om ni vill men precis så snabb var jag och i exakt sista nanosekunden hoppar vi på bussen. Jag vänder mig till Ragnhild och säger,
-Du det var nära ögat, hade vi missat den hade vi blivit tvungna att använda postlahästarna.

Sammanfattning för Lina och andra som inte orkar läsa: Använda apostlahästarna kan man bli tvungen att göra om man missa bussen från IKEA och måste gå hem.

Inga kommentarer: