tisdag 3 november 2009

Dagens idiomatiska uttryck (ja eller söndagens)

Ankdamm-Uttryck för en grupp människor i en organisation, region el. dyl. där alla känner alla och där rationellt beslutsfattande hämmas p.g.a. lojaliteter och/eller konflikter inom gruppen.

I söndags var vi på fotboll. Att gå på fotboll är ett helt nytt fenomen för mig. För några månader sedan hatade jag sport/fotboll mer än Hitler själv. Men en söndag av tristess bestämde jag mig för att börja gilla fotboll. Jag är inte svår så där. Bestämmer jag mig för att älska fotboll och Djurgården, ja då börjar jag älska fotboll och Djurgården, så nu gör jag det och det med hela hjärtat.

9 saker jag lärt mig so far:
1. Man byter inte lag även om det åker ner i superettan
2. Supportteamet heter inte järnkaninerna utan järnkaminerna.
3. En i vårt lag kallas prins.
4. Våran målvakt är sjukt stor.
5. En gång hittade de bajs i hammarbys buss.
6. Man ogillar AIK något innerligt. Gärna följt av en harang könsord.
7. Ramsan de sjunger i början ska man kunna utantill
8. Varje fotbollslag har sin egna arena.
9. Domaren är sällan god, det insinueras ofta av klacken att han prostituerar sig.

I Söndags var det ett jävla hola balo på matchen. Tusentals poliser (eller i alla fall 70stycken) och läktaren full av Djurgårdare som skrek ramsor, bua, drack öl och hoppade. Jag såg snabbt min chans och vända mig till Martin:
-Martin, tjoho! vilken jävla ankdamm. (gör en dramatisk gest med armarna)
-Nääää Patricia det funkar inte....
-Jo men det gör det.
-Njä....
-Jo lite.
-
-äh!

Så här i efterhand kan jag självklart erkänna att jag hade fel, men ack vilket tappert försök.

Sammanfattning för Lina och andra som inte orkar läsa: En stor grupp Djurgårdare på fotbollsmatch skapar inte en ankdamm.

Inga kommentarer: